Een bedrijfsnaam bedenken

Hoe begin je en waar moet je op letten?

Het blijft voor veel ondernemers een van de grootste uitdagingen: een goede bedrijfsnaam bedenken. Daarom een paar handige tips en waardevolle informatie van onze merkexperts, die elke dag weer nieuwe bedrijfsnamen verzinnen.

Begin met een brainstorm


Als je alleen een bedrijfsnaam gaat bedenken, dan loop je vaak al snel vast. Je blijft wat nadenken over een paar opties, maar die verhoopte creatieve waterval komt niet echt op gang.

Goede bedrijfsnaam bedenken

 

Een bedrijfsnaam bedenken is teamwork

Zit daarom eens samen met een paar mensen om te brainstormen over je bedrijfsnaam. Dit kun je aan verschillende mensen vragen. Collega’s of bevriende ondernemers bijvoorbeeld. Die zitten net als jij ‘in het vak’ maar hebben misschien een andere kijk op de zaken.

Maar aarzel ook niet om vrienden en familie te vragen die helemaal niets van jouw business afweten! Net die frisse blik is enorm waardevol. Je bent zelf namelijk al lang met je nieuwe bedrijf bezig, waardoor het moeilijk is om nog écht objectief naar de zaken te kijken.

bedrijfsnaam bedenken is teamwork

 

Van chaos naar structuur


Laat je tijdens de brainstorm niet beperken door welke regels dan ook, die staan je creativiteit alleen maar in de weg. Laat de ideeën maar komen en wees daarbij vrij om te associëren.

Dat levert je ongetwijfeld heel wat ideeën op, waar je vervolgens natuurlijk een beetje structuur in wilt brengen. Je hebt bijvoorbeeld een aantal namen die leuk klinken, maar geen betekenis hebben. Of net een aantal namen die heel precies beschrijven wat je doet.

Met een mindmap kun je al die verschillende mogelijkheden mooi visueel samenvatten. Zo’n mindmap kun je op de ouderwetse manier met pen en papier maken, maar er zijn online ook gratis mindmap tools te vinden.

Brainstorm bedrijfsnaam

Maak een eerste selectie

Tijd voor de volgende stap richting je bedrijfsnaam. Het bedenken van allerlei mogelijkheden is niet zo moeilijk, maar het kiezen van de definitieve naam is dat wel.

Vraag daarom aan de deelnemers van de brainstorm om uit jullie mindmap een aantal favorieten te kiezen. Hoeveel dat er zijn is natuurlijk afhankelijk van het totaal aantal, maar probeer dit tot 5 à 10 bedrijfsnamen te beperken.

Je zult zien dat er zeker een aantal namen zijn dat meerdere deelnemers aan de brainstorm op hun lijstje hebben staan. Deze plaats je allemaal op een zogenaamde shortlist: het definitieve lijstje met kanshebbers.

Maak een eerste selectie

 

Je definitieve bedrijfsnaam kiezen


Na de fase waarin je mogelijke bedrijfsnamen hebt bedacht, is het tijd voor de laatste stap, het kiezen van je definitieve naam. Je persoonlijke voorkeur speelt daarbij natuurlijk een rol, maar er zijn nog twee belangrijke zaken om rekening mee te houden:

1. Is de bedrijfsnaam zelf beschikbaar?
Je kunt niet zomaar een bedrijfsnaam kiezen die al in gebruik is. Kijk daarom in het handelsregister van de KvK of de bedrijfsnaam die jij bedacht hebt niet al door een ander bedrijf gebruikt wordt.



2. Is het bijbehorende BE-domein nog vrij?
Een website vormt tegenwoordig een essentieel onderdeel van je business. Voor Belgische bedrijven is een BE-domein dat matcht met de bedrijfsnaam dus zeer waardevol. Controleer daarom zo snel mogelijk bij de Stichting Internet Domein Registratie of jouw domein nog vrij is.

 

Wil je een bedrijfsnaam bedenken maar kun je buiten dit artikel nog wel wat meer hulp gebruiken? Kijk dan nu in onze verzameling bedrijfsnamen. Deze zijn direct te koop of te huur, inclusief BE-domein en gratis logo!

 


 

Deze week worden er 2 bedrijfsnamen toegevoegd...
Mis ze niet, schrijf je in!